Usługi w Polsce – handel

Usługi w Polsce należą do jednego z trzech głównych działów gospodarki. Obejmują one swoim zakresem bardzo szeroki zakres działalności człowieka. Jednym z największych takich działów jest handel. Mówmy tutaj zarówno o handlu hurtowym jak i detalicznym. Jak wygląda handel w Polsce oraz gdzie przenosi się polski handel w roku 2020?

Handel to bez dwóch zdań najpopularniejsza branża wybierana przez polskich przedsiębiorców i to już od wielu lat. Udział przedsiębiorców w tej grupie niekiedy (w zależności od okresów) sięga nawet 30% wszystkich osób prowadzących działalności gospodarcze. Wliczamy w to zarówno handel detaliczny, ale również hurtowy i naprawę samochodów wraz z motocyklami. Po bliższym przyjrzeniu się zauważymy, że największą grupę w tej branży stanowią mali i drobni przedsiębiorcy, których udział procentowy stanowi niemalże 65%. Pozostałe 35% rozkłada się między handlem hurtowym i naprawą wspominanych już pojazdów. Biorąc pod uwagę poszczególne branże w handlu największą popularność oraz coraz większe przychody przynosi handel internetowy. Prognozy wskazują, że wartość polskiego handlu online ma wzrosnąć o ponad 16% co zwiększy obrót do prawie 44 mld złotych. Dane statystyczne wskazują, że ponad połowa kobiet robi zakupy przez Internet, a odsetek mężczyzn sięga niemalże 40%.

Co wpływa na coraz większy wzrost popularności Internetu w handlu? Czynników jest wiele. Jednak do tych ważniejszych należy zaliczyć większą różnorodność w Internecie, brak kolejek, wygodę oraz brak konieczności dojeżdżania do miejsca zakupów. Coraz większe znaczenie ma również obecny w Polsce zakaz handlu niedzielnego. Już niemalże połowa polskiego społeczeństwa przeznacza dużo więcej czas na zakupy online’owe właśnie w niedzielę niż miało to miejsce przez wprowadzeniem zakazów. Firmy kurierskie odnotowują coraz większy wolumen przesyłek międzynarodowych, które mają trafić do klientów z Polski. Ten wolumen zwiększa się głównie w poniedziałki, wtorki oraz środy, co wskazuje właśnie na weekendowe zakupy rodaków. Handel w Polsce jak i na całym świecie powoli zmienia trend i przenosi się do sieci. Popularność tego typu zakupów z roku na rok jest coraz większa co zauważają zarówno kupujący jak i sprzedający. W dzisiejszych czasach opieranie się tylko i wyłącznie na handlu stacjonarnym nie wróży dużego sukcesu, dlatego też największe marki na świecie widząc zmieniający się trend zwiększają wolumen sprzedawanych przez siebie produktów na korzyść Internetu. Jak będzie wyglądał handel w przyszłości? Pandemia koronawirusa może zmienić wiele na korzyść tych przedsiębiorców, którzy zawczasu rozwinęli swoje działy mobilne i Internetowe. Jednak jak zawsze czas pokaże.